søndag 10. januar 2010

To nye bøker

Bøkene som jeg fikk til jul er satt på plass i bokhylla, så nå er det bare å ta de fram etterhvert som jeg skal lese de.

«På god veg» er skrevet av Kristin Ese. Den tar for seg veiutbyggingen i Sogn og Fjordane de siste 200 årene. Her står historien om de små stiene som utviklet seg til kjerreveier før de ble de veiene vi bruker i dag. Fra Hornindal og Eid i nord til Gulen og Aurland i sør snor de seg mellom fjell og gjennom fjell, bare avbrutt av en ferjekai her og en ferjekai der. Boken har også bilder som gir en god dokumentasjon av hvordan utviklingen har vært. Bilder av bussene som venter på ferjene, og køen av biler som venter på å komme ombord. Opel Kadett, VW Boble og Volvo Amazon på rekke og rad lastet med bagasje. Dette er biler som sto på hvert gatehjørne for noen tiår siden, men som nå er nesten borte. Veiutbyggingen har også ført til utvikling av kommuner og tettsteder. Hornindal, Bremanger og Flora er interessante kommuner å lese om. Ikke bare fordi de speiler den utviklingen som har vært innenfor arbeidsliv, reiseliv og næringsliv, men også fordi slekten min kommer derfra. Slektgransking er ikke bare å bla i kirkebøker og gamle skifter. Det er også historien om tiden slik den var, og slik den utviklet seg fram til i dag.

«Panorama Nordfjord» av Thomas Bickhardt og Øystein Rakkenes er en bok om Nordfjord fra de innerste fjordarmer til det værharde Stad. Her er det naturen som spiller hovedrollen og den setter også preg på menneskene som bor der. Gjennom bilder og tekst får vi et innblikk i hvordan fjell og fjord påvirker livet i hverdag og fest gjennom de fire årstidene. Dette er en flott bok å bla i når en venter på at naturen igjen skal våkne fra vinterdvalen.

1 kommentar:

Sverreson sa...

Det ser spennende ut og jeg har bestilt begge bøkene på biblioteket. Gjennom barndom og tidlig ungdom tilbrakte jeg en måned eller 2 i Bremanger hver sommer. Jeg er født på Vestlandet og siden ble ferden fra østlandet over fjellovergangene, langs fjordene og jakten på ferjene en del av meg. Vi fikk bil 3 år før rasjoneringen på kjøp av bil ble opphevet. Bilen ble heist ombord i Florø og i land på kaia i Kjelkenes.
På et tidspunkt var det ingen biler langs veistumpen fra kaia og inn til Indrehus og litt videre innover og bortover. Det var hester, traktorer, ferister og grinder med jevne mellomrom. Bror min og jeg kjørte bil i ung alder hjemme i byen og her hadde vi enda bedre muligheter til å utfolde oss og kanskje sjokkere onkler og tanter. Veiene var på god vei til å utvikle seg videre.