søndag 17. januar 2010

Min favorittferje



Det har gått to uker av det nye året og jeg har kommet igang med arbeidet. En artikkel er nesten ferdig og en annen ligger på vent. Strengt sagt holder jeg ikke på med å skrive artikkelen. redigere er vel kanskje rettere å si. For det er noe som må forandres her og der. En setning skal ut, en annen inn og et avsnitt må tas ut. Slik blir det når jeg ser at jeg kan bruke noe av det jeg har skrevet før. Det er akkurat når jeg nevner Timeekspressen at jeg tenker på ferjestrektningene i Møre og Romsdal. Etter at Fjord1 MRF har satt inn nye gassferjer på strektninge over Romsdalsfdjorden skal "BF Tresfjord" flyttes til Trøndelag. At favorittferja skal forlate Romsdalsfjorden føles nesten uvirkelig. Den som har tatt meg over der så mange ganger, sommer som vinter.

På ferja er det en stor salong med panoramautsikt til fjord og fjell. Der nytes den obligatoriske kaffen og svelen mens jeg leser avisen og kaster et blikk ut av vinduene. Det er akkurat utsikten som er det store på "Tresfjord". Store vinduer fra gulv til tak som gjør at jeg har oversikt.
Jeg lytter til den rolige motorduren. Det er noe søvndyssende over den som gjør at livet går i et roligere tempo. Det tar ikke mange minutttene før noen har satt seg ved bordet foran meg. Også der senker roen seg mens de småprater og leser avisen. Flere setter seg ved de ledige vindusplassene. Snart er det fult.
Kaffe og svele nytes, utsikten nytes. Tre ting på en gang. Kan jeg ha det bedre? Nei, for jammen er vi heldige som har en slik flott ferje i Møre og Romsdal. Det er ikke rart at jeg sjekker rutetabellen både en og to ganger før jeg skal reise i den retningen.

Ingen kommentarer: