mandag 2. juni 2008

Skrivekurs på Nansenskolen 30. mai til 1. juni 2008









Det er alltid trivelig å komme tilbake på Nansenskolen. Denne gangen også. Våren hadde forlengst gjort sitt inntog og naturen sto i full blomst. Etter å ha fått nøklene til rommet så bega jeg meg dit. Rommet lå på den samme gangen som jeg bodde i da jeg gikk her i 1988-89. Jeg var på gamle trakter. Jeg la sekken på plass, og måtte selvfølgelig se om alt var det samme der inne. Noe forandringer har de gjort, men ikke mye. Ny seng, og litt oppussing her og der. Ja... Men slik er det.
Traff kjente og fikk siste nytt. Etterpå ble det en tur i Nansenskolens hage med fotoapparat. Trær og skulpturer skulle fotograferes i det nydelige vårværet. Eller, jeg burde egentlig sagt sommer, for jeg holdt på å renne bort. Det var litt tid til vi skulle starte på helgekurset så jeg tok en tur i byen. Masse folk og god stemning.
Skrivekurs. 17 påmeldte. Her var det bare å skrive. Assosier til ordet, hvilke ord bruker vi. Ord har mye å si for hvordan teksten blir.
Så fikk vi ordet krone. Så var det å skrive da. Hva assosierte vi ordet krone med? Alle hadde sine tolkinger. Skriv om hud. Ja, så gjorde vi det. Videre ble det beskrivelse av kjøkkenbenk og scene fra barndommen. Alt skulle prøves, først nølende og prøvende, men etterhvert ble det ganske morsomt. Ordene utfordret oss og vi lekte med de. Så var det å lese opp, og vi leste. Vi kommenterte hverandre. Ny oppgave, dere får en halv time. Så var det å hente en kopp kaffe, sette seg i sofaen i peisestua og skrive. Noen opprettinger, nytt ord, stryk og prøv på nytt. Men det løsnet etterhvert.
Det sosiale var også viktig. En tur ut på fredag. Denne gangen satt vi utenfor Kulturhuset banken og så på livet. Nydelig vær.
Lørdag var vi i Søndre Park og hørte på Jørgen Gunnerud fortelle om boken sin «Høstjakt» og politietterforsker Knut Moen. Masse folk og kjempefin stemning.
Så var det avreise etter lunch på søndag.

Ingen kommentarer: