søndag 25. juli 2010

Forberedelse av sommerferie til Storbritannia




Forberedelsen av sommerferie er halve moroa, da samles informasjon og det letes etter ruter og serverdigheter både her og der. Noen bruker kort tid mens andre bruker lengre tid for å få alt på plass. Å forberede en tur til Storbritannia på 1970-tallet var en lang og nøysommelig prosess før vi kunne sette oss i bilen.

Det startet som regel i månedsskiftet februar/mars, for da kom alltid spørsmålet om vi skulle til Skottland i år. På den tiden hadde reisebyrået fått mesteparten av årets rutetabeller, så det var på tide og ta seg en tur innom for å se hva som lå i hyllene. Reisebyrået hadde årets rutetabeller og mye mer i hyllene, bare sde om det er noe der. Joda, så gjorde vi det, og etter å ha lett litt fant vi det vi skulle ha, rutetabeller fra Fred. Olsen, DFDS Seaways, Larvik Line og Stena Line. Et par andre rutetabeller fant også veien i bunken, for kanskje de kom til nytte. Etterpå dro vi hjem for å starte forberedelsene.

Oppdaterte kart var vel ikke det som hadde vært prioritert høyest, kanskje fordi vi alltid fant fram dit vi skulle. Vel, noen ganger rotet vi litt, som den gangen vi kjørte åtte ganger rundt en landsby, men vi kom da på rett vei igjen. Kom vi til Harwich eller Newcastle skulle vi som regel «North», da var det kanskje ikke så farlig bare vi kjørte i riktig retning.
På vårparten 1978 kom «Det Bestes store Europaguide» ut. Det var en bok på 500 sider med kart, stedsregister og annen informasjon som kunne være nyttig. Det tok ikke lang tid før den lå på bordet sammen med rutetabellene. Med nye kart ble alternative veier sjekket opp mot avgangstidene og prislister, Skulle vi dra fra Kristiansand eller fra Oslo? Skulle vi til Newcastle eller Harwich, eller kanskje vi skulle dra om Danmark denne gangen? Kartboka ble studert mens fingrene krysset både3 land og sjø flere ganger.

Midt oppe i forberedelsene kom spørsmålet om liggestol eller lugar. «Ruter over Nordsjøen sommeren 1978» fra Fred. Olsen-Bergen Line viser at i høysesongen 15/6 til 15/8 kostet Sleeperette/Sitting Up (liggestol) 425 kr. pr. person på strekningentavanger-Newcastle.
Barn over 4 og under 15 år fikk halv pris. Bil kostet 120 kr.
DFDS skulle sette inn et nytt skip (Dana Anglia) på strekningen Esbjerg-Harwich den våren. Der varierte prisene ettersom det var avgang i helgen eller hverdag. I perioden 1/5-30/9 kostet liggeplass 325 kr. pr. person på hverdag, bil med fire betalende passasjerer kostet 135 kr.
Overfarten Gøteborg-Fredrikshavn var fri da det var tilknytningsbillett til skipet fra Esbjerg til Harwich. Vi valgte Liggeplass (Couchette) på strekningen Esbjerg-Harwich og liggestol (Sleeperette/Sitting up) på trturen fra Newcastle.

Billettene viser hvilke datoer vi var ombord på de forskjellige skipene. Ved hjelp av programmet DAGE har jeg også funnet fram til hvilken dag de forskjellige datoene falt på. Jeg vet ikke når vi dro fra Sunndalsøra til Sandefjord, men trolig var det et par dager før vi fortsatte videre til Storbritannia. Vi dro fra Sandefjord søndag 9. juli og kjøre til Horten. Derfra tok vi ferje til Moss, og kjørte til Gøteborg. Vi tok Stena Line til Fredrikshavn kl. 1600 og dro videre til Aars for overnatting. Dagen etter, mandag 10. juli, tok vi «Dana Anglia» (postkort 1) fra Esbjerg kl 1730 med ankomst Harwich neste dag kl 1130. Returen gikk med «Jupiter» (postkort 2) fra Newcastle torsdag 27. juli kl. 1600 med ankomst Kristiansand fredag 28. juli kl 1100.