onsdag 9. juni 2010

Gamle aviser på nett

Nå har Aftenposten lagt ut alle avisene fra 1860 og fram til i dag på nett. I går ordnet jeg med et 24 timers abonnement for å se om jeg kunne finne informasjon om slekt.

Det er enkelt i bruk. Jeg søkte på de navnene jeg var ute etter, og fant fort fram til de opplysningene jeg ønsket. For sikkerhets skyld kikket jeg også på avisene uken før og uken etter, det er ofte det først kommer dødsannonse, en eller to dager etter kommer det melding om dødsfall, og noen dager etter det igjen en liste over begravelser/bisettelser. Informasjonen ble lagt inn i basen, og noen ble også skrevet ut.

Da jeg var ferdig med å lete etter slekt, kikket jeg i flere gamle aviser. Der var det mye interessant, både av nyheter, artikler og annonser.

Jeg er veldig fornøyd med Aftenpostens arkiv, og kommer til å bruke det igjen.

Ingen kommentarer: