torsdag 11. februar 2010

Gjennombrudd i slektsgranskingen

Etter mange års leting etter anene til min tipp tippoldefar har det endelig kommet et gjennombrudd.

Ola Olsen Haugs (f. 8 august 1811 på Hougs i Davik), kom til Indrehus i Bremanger da han var ca. et år gammel. Hvordan han havnet der var uklart helt til jeg hørte at det var slekt han kom til. men hvordan var slektrelasjonen til de som bodde på bruk nr 1 på Indrehus? Jeg la ut spørmålet på familiesiden på FB for å se om det var noen som visste. Svaret kom. Ola Olsen Haugs var i slekt med Marie Gregoriusdatter Ytrehus fra bruk nr. 3 på Ytrehus, som giftet seg med Isak Johannesen Indrehus på Indrehus bruk nr. 2. faren til Marie var Gregorius Pedersen og kom fra Kjølsdalen i Davik. Han var gift med Margrete Pedersdatter Ytrehus på Ytrehus bruk nr. 3. Jeg kikket på kartet i Fylkesleksikonet for Sogn og Fjordane for å se hvor Kjølsdalen lå. Det ligger på nordsiden av Nordfjorden, ikke så langt unna Haus hvor Ola ble født. Jeg slo også opp i slektprogrammet på foreldrene til Ola. Ragnild Pederdatter sto det. Da slo en tanke meg: Var Ragnild og Gregorius søsken? For å være helt sikker la jeg ut etterlysning på SF (slektforumet til DIS-Norge). Det gikk ikke langt tid før bekreftelsen lå der. Jeg fikk også vielsen til foreldrene deres Peder Gregoriusen Myklebust og Marthe Isacsdatter Hellebust. Da hadde jeg kommet enda en generasjon tilbake. Jeg fikk også link til dåpen til Ragnild og Gregorius. I tillegg var det en bror til, Isak.

Marthe kom fra Hellebust. Hvor lå den gården? jeg gikk inn på Fylkesarkivet til Sogn og Fjordane og sølte i gårdsleksikonet. Der sto det at Hellebst ligger i Ytre Holmedal i Fjaler. Da ser det ut til at jeg må forlate Nordfjord og fortsette letingen lenger sør i fylket.

Ingen kommentarer: