mandag 13. juli 2009

Sogndal-Trollstigen

Det ble overnatting i Sogndal, stedet som er kjent for fotballaget og Høgskulen i Sogn og Fjordane. Det ble en tur i sentrum for å se oss omkring i de sommerstille gatene. Forretningene var åpne, så det ble en tur innom bokhandelen for å se på bøker om lokalhistorie, og en tur på Sogningen Storsenter for å kjøpe Sogn Avis. Etterpå hadde vi middag på hotellet.
Dagen etter dro vi forbi Urnes stavkirke. Det ble ikke besøk der denne gangen. Så innover smale veier til Skjolden. Vi stoppet på Turtagrø Hotel (bilde 1). Det første hotellet sto klar til å ta imot gjester i 1888 og har siden vært et naturlig samlingssted for fjellklatrere og andre som liker å ferdes i disse områdene. Turtagrø er utgangspunkt for flere turer. For de som liker å bestige fjell er Store Skagastølstind, Fannaråken og Dyrhaugstind naturlige mål. Andre syns heller det er flott å gå rundt i nærområdet og nyte naturen. Sommeren hadde ikke halt tatt knekken på snøen. På Sognefjell lå det noen flekker både her og der og på vannene lå noen isflak i vannkanten. På Lom var det tid for lunch og en tur i Lom stavkirke (bilde 2). Den ble bygd på slutten av 1100-tallet og er en av Norges største stavkirker. Vi diskuterte om turen skulle gå til Otta eller Geiranger. Det regnet og det var ikke sikkert vi fikk se så mye på turen til Geiranger og over Trollstigen. Etter å ha forhørt oss om været på Turistinformasjonen bestemte vi oss for å dra til Geiranger. Tross alt var vi på ferie. Etterhvert som vi kom oppover mot Grotli tetnet det til. Tåken lå tett og det var ikke store sjanser til å få sett noe. Men det ble da noe allikevel. En trollsk stemning hadde lagt seg over fjellene. Kanskje ikke så rart at våre forfedre trodde på troll. Trafikken økte også, og det var kø i begge retninger på vei ned til Geiranger (bilde 3 og 4). Det ble en stopp på ca en time. Først var vi innom fjordsenteret, etterpå kikket vi i butikkene. Det lå cruiseskip i fjorden og det var mange turister å se til tross for det dårlige været. Det var på tide å sette kursen mot Ørnesvingen. Der var det ikke ledig parkeringsplass og oppdrive så vi dro til Eidsdal for å ta ferje til Linge. Vi er midt i bærsesongen, og langs veien så vi folk som plukket og solgte jordbær. Det var heller lite å se da vi stoppet på toppen av Trollstigen (bilde 5). På vei nedover var den eneste underholdningen alle bilene som kom i motsatt retning. Det var nok mange som fikk seg en liten støkk når det kom bobiler eller busser i motsatt retning. Det er ikke bare bare å kjøre på smale vestlandsveier. Et par timer senere kunne vi parkere bilen. Ferien er over for denne gang.