mandag 9. mars 2009

Slektforskning på direkte linje og sidegrener

I går lurte jeg på om jeg hadde rotet litt da jeg holdt på med en av mine tipp tipp- et eller annet. Jeg stoppet opp og kikket en gang til. Hadde jeg gjort rett da jeg la inn foreldrene til tipp tipp...? Eneste måten å finne svar på var å spørre på chatten.
På sidegrenene har jeg som vane og ikke ta med foreldrene til inngifte. Dette gjør jeg av rent praktiske hensyn, det er lettere å se hvem som er i slekt med meg (Selfølgelig kan jeg flagge min slekt i slektprogrammet, men det har jeg altså ikke gjort enda). Denne framgangsmåten gir også oversikt når jeg sender til DIStreff. jeg unngår misforståekser og at andre får treff på personer som jeg ikke er i slekt med. Greitt både for meg og de som får treff på meg.
Etter noe fram og tilbake på chatten fant jeg ut at jeg hadde gjort rett. Det er litt forskjell å drive på i direkte linje og sidegrener. På sidegrener tar noen med svigeforeldre i tilfelle de skulle få treff på de senere, og andre ikke. Jeg har altså valgt å ikke ta med svigeforeldre. Her er det med andre ord ikke noen fasit. Den enkelte legger selv føringen for hvordan det skal gjøres.

Ingen kommentarer: