mandag 20. oktober 2008

Høsttur til Sørburøy







Så bar det ut til Sørburøy igjen for noen dagers avslapping og skriving. På «Mørejarl» nytet jeg utsikten til den skummende Trondheimsfjorden. Det ble også anledning til å betrakte livet på anløpsstedene utover. Etter en busstur fra Sandstad til Sistranda tok jeg «Frøyfart» til Sørburøy. Jeg benyttet dagene til å lese. Den første var «Den unge Amalie Skram» av Liv Køltzow. Det var interessant lesing da jeg på side 147 leste at Amalies bror, Ludvig Alver, hadde vært hos presten Parelius i Stangvik i Surnadal. Jeg har Parelius i mine aner. Ebba Parelius, som han henviser til i sine dagbøker, er kona til presten. Da jeg var ferdig med den leste jeg «Americas reiseminner» av Thomas Boberg. Den handler om en odyssè gjennom det amerikanske kontinent, fra USA til Peru i perioden 1980 til 1999. Det ble også tid til å ta noen turer ut for å se på høsten. Gjennom vekslende regn og sol hentet jeg inspirasjon til det videre skrivearbeidet.



Ingen kommentarer: