tirsdag 19. august 2008

Det kom et brev

I dag lå det et brev i postkassen min. Australia sto det på frimerket. Hvem i all verden kunne det være fra, tenkte jeg. Vel, brevet ble åpnet og da jeg så brevet sperret jeg opp øynene. Det var fra en etterkommer av en søster til min oldemor. De dro til Australia i november 1909. Siden har ingen hørt noe fra de, før i dag 19. august 2008. nesten 99 år etter at de forlot Skottland. Hva tenker man når en står med et sånt brev foran seg? Ja, jeg vet ikke helt jeg... Jeg bare stirret på brevet som om jeg aldri hadde sett et brev før. Det gikk et par minutter før det gikk opp for meg hva jeg holdt i hånden. Hundre år med historie raste gjennom hodet mitt. Oppbrudd, avskjed med søsken og familie, reisen med båt rundt halve jorden, og etablering i et nytt land. Så står jeg der med beviset for at det er noen etterkommere etter de som dro ut. Det skulle gå nesten 100 år før de ga lyd fra seg...

Ingen kommentarer: