fredag 12. juni 2015

Navnet på forsiden

Av og til er det ikke bare bøkene som fanger interessen. Forleden var jeg innom en bruktbutikk for å se hva de hadde. På et bord lå det noen gamle bøker, der jeg så to som virket interessante. Den ene var «Siste generasjon på Ledaal». Der har jeg vært for noen år siden, så jeg bestemte meg for å kjøpe den. Det var også en annen bok der, «Odyssee» av Homer. Jeg betalte og gikk. Noen timer senere satte jeg meg ned og kikket nærmere på bøkene. Da jeg åpnet boken om Ledaal, lå det to hefter om Fjære kirke i Aust-Agder og et hefte om Stavanger Domkirke. Det lå også en billett for passering av Brevik-broa. Den må være noen år gammel, for det kostet kr. 3,50.At dette lå i boken kan nok være fordi den som eide boken hadde vært på biltur en gang i tiden. Hvilken vei de dro forblir nok et ubesvart spørsmål, men de passerte Brevik-broa, kikket på Fjære kirke i Grimstad og var i Stavanger. Jeg la alt tilbake og tok fram boken til Homer.

Det sto noe på forsiden. Etter å ha kikket på dret fant jeg at det sto Hr? Pastor et eller annet, og det siste kunne være Fredrikshavn. Jeg var usikker og bestemte meg for å legge det ut til tyding. Det gikk ikke lang tid før jeg fikk svar. Det sto Hr Pastor Fyhn Frederiksværn. Fyhn virket kjent. Jeg slo opp i slektbasen, og joda. Der var det flere med etternavnet Fyhn. Johanna Parelius (1785-1872) giftet seg med Mathias Fredrik Fyhn (1785-1856), og det er der «mine» Fyhn kommer inn. Men siden det ikke sto noe fornavn visste jeg ikke om det var en av de i basen. Derfor måtte jeg nøste videre. Jeg skrev en etterlysning og la ut på DIS Slektforum, Det tok ikke lang tid før det kom svar. Karl Henry Fyhn født i 1853. Jeg sjekket basen igjen og det skulle passe godt med Carl Henry Fyhn født i 1853. Det stemte også siden to av døtrene hans var født på Frederiksværn på midten av 1890-tallet. Mens jeg søkte på nettet kom det inn flere svar. Han var sogneprest i Sarpsborg fra 1895. Ifølge klokkerboka giftet han seg 29. mai 1878 med Charlotte Amalie Berdine Danholm i Molde. På nette fant jeg ut at han døde i Sarpsborg i 1940.

Som jeg nevnte over, har jeg Karl Henry i basen. Det betyr at jeg må legge inn Charlotte og døtrene. Neste post på programmet blir å finne om de hadde flere barn, og å finne fødsler, konfirmasjoner, giftemål og dødsfall til disse. Da har jeg noe å holde på med i ledige stunder.