søndag 12. juli 2015

Stemning i lyse sommernetter

Sommernatten har lagt seg over fjellet. Tåken ligger over elver og vann og fossesus høres i det fjerne. Jeg setter meg på verandaen for å se på den trolske stemningen rundt det lille tjernet. Vannet ligger blankt og stille, for fiskene har gått til ro for kvelden. Speilbildet forsterkes av det mørke fjellet i bakgrunnen. Jeg speider for å se om det er noe der ute. Så lytter jeg etter andre lyder enn suset fra fjellsiden. Naturen ser ut til å ha gått til ro. Selv myggen har ikke vist seg denne kvelden. Men selv om det er stille vet jeg at det er dyr som lusker rundt der ute i lyset mellom natt og morgen. Nattens ro preger også jakten, for de må være stille for å kunne sikre mat til seg selv og avkom. Jeg vet at der ute settes poter forsiktig på bakken, først en, så en til, steg for steg. Kan også hende er det noen som ligger under verandaen der jeg sitter og venter på at et bytte skal dukke opp...

Det er ikke bare dyr som lusker rundt. Et vingepar foldes ut og en rovfugl letter fra den mørke tretoppen. Vingeslag høres ikke, for også den må fare stille fram for å opprettholde livet. Sammen dominerer de denne julinatten for dyr og fugler som regjerer om dagen har slått seg til ro i hi, reir og huler. De sover med det ene øret på gløtt, for det kan jo hende at en av natteravnene jakter på nettopp dem.

Mens jeg har tenkt på nattens dyr og fugler har det blitt enda litt mørkere. Klokken har passert midnatt og det er bare et par timer til de første solstrålene stikker fram over fjelltoppen og ønsker en ny dag velkommen. Det er på tide å få litt søvn før naturen igjen våkner til liv.