torsdag 10. februar 2011

Fiskeren i Rondane – om et dykk i kirkebøkene

Forleden var jeg i bokhylla og tok fram «Rondane» av Dagfinn Skjelle fra 1970. Jeg ble sittende og lese i den og kom til kapittelet om Tor Sandheim som holdt til i bua si i Rondane. Selv om jeg har historien mange ganger, er det alltid noe som fanger interessen. Mens jeg leste fikk jeg et lite innblikk i hvordan fjellet ble brukt for å livberge seg da det var naturalhushold. Selv om Tor Sandheim levde i overgangen til pengehusholdet, tok han vare på tradisjonen når han var inne på fjellet om sommeren. Kapittelet tok meg med tilbake til en tid som ikke lenger er. Alt går i et rolig og behagelig tempo slik det bare kan gjøre ved et fiskevann på fjellet. Da jeg leste noen linjer til var det ikke noe stress å spore i bua til Tor. Tiden eksisterte ikke, uret var lagt bort og det var bare å nyte sommerdagene. Det er slik de fleste kanskje ønsker at dagene skulle være når det moderne samfunnet presser på med alle sine krav og ting som helst må være unnagjort her og nå.

Det er noe med å lese historier om de som har levd. Selv om det ikke er så lenge siden er det lenge siden allikevel. En evighet, spør du meg. Det er da jeg ser opp fra boken og filosoferer over livet og lurer på hvordan generasjonene før oss hadde det. De var der for så å forsvinne og overlot alt til neste generasjon. Slik har det vært fra uminnelige tider. Da er det kanskje ikke så rart at de samme spørsmålene dukker opp: Hvor var de født og er det mulig å finne noe om anene? Dette tenkte jeg på denne gangen også da jeg satt med boken foran meg. Det var bare å gjøre en ting, legge fra seg boka og hive seg over kirkebøkene for å se om jeg fant noe informasjon om Tor.

Først måtte jeg finne ut når Tor Sandheim var født. Søk på Gravminner på DIS sine hjemmesider viser at han var født 14. oktober 1890. Der var det også opplyst at han døde 5. august 1973 og ligger gravlagt på Sel kirkegård. Jeg gikk til skannede kirkebøker for å se om jeg fant han der. Etter å ha bladd litt fant jeg han:

Thor 14. okt. døpt 14. des, se nr. 22 øverst

Der er også navnet på foreldrene, Paul Tostensen Romundgaard og Marte Pedersdtr. Navnet Romundgaard viser at Tor er født på Romundgård i Sel.

Faren Paul Tosteinsens fødselsår er 1840, i kb står det at han er født 7. mars 1840 og døpt 20 april se nr. 14

Han var også født på Romundgård.

Foreldrene til Paul var Grdmd Thorsten Thorsen Romundgaard og h Mari Thorsd. Var det mulig å finne noe informasjon om disse to? Jeg måtte ha årstall for når de var født, og gjorde et nytt søk på Gravminner. Jeg gjorde et utvalg, søkte på etternavn som startet med Romund, og fikk opp 5 personer med etternavn Romundgård. To personer pekte seg ut som foreldrene til Paul: Torstein Romundgaard f. 07.06.1807- d. 05.06.1897 og Mari T Romundgaard (født Li) f. 14.06.1817 - d. 11.10.1868. T`en i Mari sitt mellomnavn kan stå for Torsdatter. Dette paret ligger også begravd på Sel kirkegård. Søk i kb ga dessverre ikke noe resultat.

Moren til Tor Sandheim var Marte Pederdatter som i følge kb var født i 1857. Hun fant jeg heller ikke noe informasjon om. Men jeg var fornøyd med det jeg hadde funnet. Etterpå gikk jeg tilbake til boken om Rondane og leste videre.