torsdag 3. juni 2010

På SAT



Forrige uke avtalte jeg og Per-Olav at vi skulle møtes på SAT. Som sagt, så gjort. Etter en liten prat gikk vi igang med hvert vårt arbeid. Ikke lenge etter at vi var på nett ga Simen beskjed om at han også kom innom en tur.

Jeg hadde tre ting som skulle sjekkes. Først finne informasjon om Hoff i Tjeldsund, Lødingen i Nordland i bygdeboka. Imidlertid så fant jeg ikke det jeg lette etter siden det ikke er noen gård som heter Hoff. kan det være et bruk under en annen gård? Eller kanskje det ikke er en gård i det hele tatt? jeg får lete videre.

En søster av min oldefar bodde i Wesselsgate 14 på Møllenberg, og jeg ville finne om det var noen bilder eller informasjon om hvordan huset så ut innvendig. De hadde informasjon, men det var av nyere dato (fra 1971 og framover). Jeg kikketn også om de hadde noe for Prinsensgate 10A, men det var også av nyere dato. Eneste mulighet er å se branntakstene, men der er det bare beskrivelse av huset og ingenting om hvordan det så ut innvendig.

Til slutt sjekket jeg Børsaboka for å se om jeg fant prestegården. Den het Rossvoll, og der fant jeg også at presten Christian Høj Müller bodde fra 1878 til 1882. Jeg la bb inn som andrehåndskilde i basen.

Da var jeg ferdig for denne gang.

Ingen kommentarer: